Εκτύπωση
Κατηγορία: Πάρκο «Μετρό Αμπελόκηποι» Πάρκο «Μετρό Αμπελόκηποι»
Δημοσιεύθηκε : 13 Ιουλίου 2020 13 Ιουλίου 2020
Εμφανίσεις: 1467 1467

ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ

ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ

Πουλίου 29 & Λαμίας 11523 ΑΘΗΝΑ

popesyka@otenet.gr, τηλ 2106457730 www.abelokipοi.gr

fb: ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΟΣ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΟΣ ΣΥΛΛΟΓΟΣ ΚΕΝΤΡΟΥ ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΩΝ

Αθήνα 13-7-2020

Α.Π.596

ΕΙΣΗΓΗΤΙΚΗ - ΑΙΤΙΟΛΟΓΙΚΗ ΕΚΘΕΣΗ ΚΑΙ ΠΡΟΤΑΣΗ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΤΟΥ ΣΧΕΔΙΟΥ ΠΟΛΗΣ ΣΤΟ Ο.Τ. 12/69 ΤΟΥ ΔΗΜΟΥ ΑΘΗΝΑΙΩΝ

Το Οικοδομικό Τετράγωνο (Ο.Τ.) 12/69 των Αμπελοκήπων (Φωτ.1), που περικλείεται από τη λεωφόρο Αλεξάνδρας και τις οδούς Δημ. Σούτσου, Βουρνάζου, Άλδου Μανουτίου και Αγίων Πάντων, για μια σειρά από λόγους, είναι πολεοδομικά αρρύθμιστο, όπως στη συνέχεια τεκμηριώνουμε, και επιβάλλεται η πολεοδομική ρύθμιση αυτού.

Η πολεοδομική ρύθμιση πρέπει να λαμβάνει υπόψη:

Ιστορικό

Η περιοχή στην οποία περιλαμβάνεται το Ο.Τ. 12/69 εντάχθηκε στο σχέδιο Πόλης στις αρχές του 20ου αιώνα.

Ένα μεγάλο μέρος του Ο.Τ., που καταλάμβανε ολόκληρη την πλευρά αυτού επί της λεωφόρου Αλεξάνδρας, ανήκε στον δήμο και είχε αποκτηθεί με αγορά το 1870, την εποχή που οι Αμπελόκηποι ήσαν αγροτική περιοχή και η λεωφόρος Αλεξάνδρας δεν υπήρχε.

Μετά τη Μικρασιατική Καταστροφή, μεγάλο τμήμα του Ο.Τ., δηλαδή το δημοτικό ακίνητο, καταλήφθηκε από αυτοσχέδιες παράγκες μικρασιατών προσφύγων. Ο χώρος απέκτησε χαρακτήρα προσφυγικής γειτονιάς και ονομάστηκε Κάδμος. Ήταν μια από τις πολλές προσφυγικές παραγκουπόλεις των Αμπελοκήπων. Στη γειτονιά ιδρύθηκε και δραστηριοποιήθηκε ο Σύλλογος Προσφύγων Κάδμου Αμπελοκήπων. Ο Κάδμος διατηρήθηκε μέχρι τη δεκαετία του ’60. Δυο γενιές προσφύγων έζησαν σε αυτόν. Στη συνέχεια κατεδαφίστηκε και οι κάτοικοι μεταστεγάστηκαν. Μέρος του ελεύθερου αδόμητου χώρου που προέκυψε χρησιμοποιήθηκε για αρκετά χρόνια ως αυτοσχέδιο γήπεδο ποδοσφαίρου. Παράλληλα άλλες ιδιοκτησίες του οικοδομικού τετραγώνου κατά μήκος των οδών Άλδου Μανουτίου και Βουρνάζου οικοδομήθηκαν με πολυκατοικίες, ενώ στη γωνία λεωφόρου Αλεξάνδρας και Αγίων Πάντων δημιουργήθηκε αργότερα δημοτική Παιδική Χαρά.

Το 1973, με απόφαση του τότε διορισμένου δημάρχου Ρίτσου, αυτή η ιδιοκτησία του δήμου, εμβαδού 3.125,64 τ.μ., δωρίθηκε στο Εθνικό Ίδρυμα «Ο Βασιλεύς Παύλος» (σημερινό διάδοχο Ίδρυμα είναι το Ίδρυμα Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης) με την από τον νόμο δέσμευση να χρησιμοποιηθεί για κοινωφελείς σκοπούς και με ειδικότερους όρους: Να κατασκευαστεί από το Ίδρυμα και να λειτουργήσει εντός πενταετίας ξενώνας θηλέων φοιτητριών (συμβόλαιο 6555/1973). Παράλληλα, το Ίδρυμα αποδέχθηκε να μη θα ζητήσει αποζημίωση για τη μετατροπή σε κοινόχρηστο χώρο πρασίνου έκτασης κατά μήκος της λεωφόρου Βασιλ. Κωνσταντίνου που του είχε παραχωρηθεί από το Υπουργείο Οικονομικών.

Την ίδια χρονιά αγοράστηκε από το Ίδρυμα όμορη ιδιοκτησία εμβαδού 420 τ.μ. η οποία έχει πρόσωπο (είσοδο) μόνον σε αδιέξοδο πάροδο της οδού Βουρνάζου (συμβόλαιο 3031/1973).

Το 1979 ο τότε δήμαρχος Δ. Μπέης κατέθεσε αγωγή για την επιστροφή του ακινήτου στον Δήμο επειδή δεν είχε υλοποιηθεί η δέσμευση για την κατασκευή του οικοτροφείου εντός της πενταετίας (1973-78). Το Ίδρυμα επικαλέστηκε την εκ μέρους του μη διεκδίκηση αποζημίωσης από τον δήμο για το γήπεδο επί της λεωφόρου Βασιλ. Κωνσταντίνου και τελικά κατέληξαν σε συμβιβασμό. Το Ίδρυμα κράτησε από τη δωρεά έκταση 1510,65 τ.μ. στη γωνία λεωφόρου Αλεξάνδρας και Βουρνάζου ενώ στον δήμο επεστράφη το υπόλοιπο τμήμα εμβαδού 1615 τ.μ.

Το τμήμα που επεστράφη στον δήμο ανταλλάχθηκε αργότερα με ακίνητο επί της οδού Λουΐζης Ριανκούρ για τη δημιουργία πλατείας και στο τμήμα του δήμου επί της λεωφόρου Αλεξάνδρας κατασκευάστηκε μεγάλο κτίριο γραφείων τράπεζας.

Κατά τη δεκαετία του 1990 μεγάλο μέρος του ακινήτου του Ιδρύματος, εμβαδού 1.067,34 τ.μ., απαλλοτριώθηκε για δημόσια ωφέλεια, για τη δημιουργία του σταθμού μετρό «Αμπελόκηποι» (ΦΕΚ Δ973/1992 και Δ474/1994). Το Ίδρυμα, «για κάλυψη των αναγκών του μετά την απαλλοτρίωση», αγόρασε ακίνητο επί της οδού Τσόχα εμβαδού 1.024 τ.μ.

Η έκταση που απαλλοτριώθηκε για δημόσια ωφέλεια, και μεγάλο μέρος της έκτασης που απέμεινε στο Ίδρυμα, διαμορφώθηκε ουσιαστικά σε κοινόχρηστο χώρο πρασίνου, με παρτέρια και πλακόστρωτα μέρη για την εξυπηρέτηση της κίνησης των ατόμων που χρησιμοποιούν τον σταθμό του Μετρό, χωρίς όμως μέχρι σήμερα να έχει θεσμοθετηθεί ως κοινόχρηστος χώρος πρασίνου του Σχεδίου Πόλης. Παράλληλα στον χώρο που έχει απαλλοτριωθεί έχουν κατασκευαστεί κλίμακα ανόδου-καθόδου στον σταθμό, ανελκυστήρας και σχάρες εξαερισμού του σταθμού. Ένα μικρό τμήμα της ιδιοκτησίας του Ιδρύματος, στο εσωτερικό νότιο όριο, παρέμεινε αδιαμόρφωτος χώρος με βλάστηση. Αυτόν τον χώρο είχε ευκαιριακά χρησιμοποιήσει άστεγος.

Από το 2016 ο Πολιτιστικός Περιβαλλοντικός Σύλλογος Κέντρου Αμπελοκήπων έχει προτείνει όπως αυτό το Ο.Τ. μαζί με ορισμένα ακόμη Ο.Τ. κατά μήκος της λεωφόρου Αλεξάνδρας, να ενταχθεί στην Περιοχή Ανάπλασης των Κουντουριώτικων που προβλέπεται από το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αθήνας, με διεύρυνση του κατ’ αρχάς εγκεκριμένου ορίου της Περιοχής Ανάπλασης. Η ένταξη αυτή, σε συνδυασμό με την ενεργοποίηση των διαδικασιών και της μελέτης ανάπλασης μπορεί να αντιμετωπίσει και τα προβλήματα που έχουν εντοπιστεί στο συγκεκριμένο Ο.Τ.

Πριν από λίγες εβδομάδες τμήμα του εναπομείναντος χώρου στην ιδιοκτησία του Ιδρύματος, μέρος του οποίου είναι διαμορφωμένος και λειτουργεί ως κοινόχρηστος χώρος πρασίνου, περιφράχθηκε με κυματοειδή φύλλα λαμαρίνας, που δυσκολεύουν την κίνηση των πεζών (Φωτ.2), αποψιλώθηκε εν μέρει και άρχισαν να γίνονται σε αυτό οικοδομικές εργασίες με βάση τις οικοδομικές άδειες 87145/2019 και 97743/2020, που είχαν εκδοθεί με βεβαίωση από την ΥΔΟΜ των όρων δόμησης και με ευθύνη των ιδιωτών μελετητών μηχανικών, χωρίς έλεγχο από την ΥΔΟΜ (Κατηγορία οικοδομικών αδειών ΙΙΙ). Η οικοδόμηση σε αυτόν τον εν τοις πράγμασι κοινόχρηστο χώρο πρασίνου προκάλεσε την αντίδραση και τις διαμαρτυρίες των κατοίκων και των Συλλόγων της περιοχής και, εκτός των άλλων, μας οδήγησε στην έρευνα των πολεοδομικών δεδομένων του Ο.Τ. Από την έρευνα προέκυψε ότι αυτό το Ο.Τ. είναι πολεοδομικά αρρύθμιστο και επιβάλλεται η πολεοδομική ρύθμιση αυτού, όπως άλλωστε αναφέραμε στο Δημοτικό Συμβούλιο της 15ης Ιουνίου 2020, και καταλήξαμε στην παρούσα εισηγητική αιτιολογική έκθεση και πρόταση για την τροποποίηση του Σχεδίου Πόλης στο Ο.Τ. 12/69. Παράλληλα οι δυο Σύλλογοι και η Επιτροπή Αγώνα έχουμε καταγγείλει δημόσια τις εκδοθείσες άδειες και ο Σύλλογός μας τις έχει καταγγείλει εγγράφως στην ΥΔΟΜ ως μη νόμιμες. Προς το παρόν οι εργασίες έχουν διακοπεί με ευθύνη της ΥΔΟΜ και όχι ως αποτέλεσμα της καταγγελίας μας για την οποία περιμένουμε να πράξει η ΥΔΟΜ τον προβλεπόμενο έλεγχο και τις λοιπές ενέργειες (άρθρο 38.3 Ν. 4495/2017).

Πολεοδομικά δεδομένα και προβλήματα του Ο.Τ. 12/69

Οι δρόμοι που περικλείουν το Ο.Τ. 12/69 είναι διανοιγμένοι και διαμορφωμένοι με κατασκευασμένα κράσπεδα και πεζοδρόμια και διαστρωμένοι με ασφαλτοτάπητα.

Στο Ο.Τ. υπάρχει αδιέξοδη πάροδος της οδού Βουρνάζου η οποία δεν είναι εγκεκριμένη ως οδός του Σχεδίου Πόλεως και είναι επίσης διαμορφωμένη.

Το ισχύον Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο ορίζει σε αυτό το Ο.Τ., όπως και σε όμορα, χρήση «Αμιγούς Κατοικίας». Εντοπίζονται όμως και χρήσεις που δεν επιτρέπονται στις περιοχές «Αμιγούς Κατοικίας». Ορισμένες από αυτές προϋπάρχουν της επιβολής της χρήσης «Αμιγούς Κατοικίας», ενώ ορισμένες άλλες έχουν προκύψει από αυθαίρετη αλλαγή χρήσης.

Το Ο.Τ. και πολύ περισσότερο το τμήμα αυτού που περιλαμβάνει τον επίμαχο χώρο, δηλαδή τον απαλλοτριωμένο χώρο του σταθμού του μετρό και το εναπομείναν ακίνητο του Ιδρύματος, είναι πολεοδομικά αρρύθμιστος χώρος και επιβάλλεται η πολεοδομική ρύθμιση αυτού κατά προτεραιότητα.

Οι λόγοι για τους οποίους ο επίμαχος χώρος (και συνολικά το Ο.Τ.) είναι πολεοδομικά αρρύθμιστος είναι:

  1. Η έκταση εμβαδού 1.067,34 τ.μ. που απαλλοτριώθηκε από το Ίδρυμα για δημόσια ωφέλεια και στη συνέχεια διαμορφώθηκε σε κοινόχρηστο χώρο πρασίνου δεν κατοχυρώθηκε θεσμικά-πολεοδομικά ως κοινόχρηστος χώρος πρασίνου και χώρος για την εξυπηρέτηση της λειτουργίας του σταθμού του μετρό. Αυτή η πολεοδομική ρύθμιση έπρεπε να είχε γίνει από τότε που είχε υλοποιηθεί η απαλλοτρίωση για δημόσια ωφέλεια για τις ανάγκες δημιουργίας και λειτουργίας του σταθμού μετρό «Αμπελόκηποι» κατά τη δεκαετία του 1990.

  2. Από τον υπόλοιπο χώρο που έχει απομείνει στο Ίδρυμα, συνολικού εμβαδού 830 τ.μ., ένα σημαντικό μέρος (εκτιμούμε ο μισός χώρος) χρησιμοποιείται ως κοινόχρηστος χώρος πλατείας και πρασίνου από τότε που κατασκευάστηκε ο σταθμός, δηλαδή εδώ και είκοσι χρόνια. Ο χώρος αυτός είναι διαμορφωμένος και λειτουργεί ως ενιαίος κοινόχρηστος χώρος μαζί με την έκταση την απαλλοτριωμένη για δημόσια ωφέλεια των 1.067,34 τ.μ. και εξομοιώνεται με αυτήν. Η διαμόρφωση αυτού του χώρου ως κοινόχρηστου οφείλεται στο ότι είναι αναγκαίος για τη λειτουργία του σταθμού. Αυτή η αναγκαιότητα εκφράζεται και στο από 29-7-2019 έγγραφο της Αττικό Μετρό προς την εταιρεία, η οποία θέλει να κατασκευάσει κατάστημα υγειονομικού ενδιαφέροντος στην ιδιοκτησία του Ιδρύματος, στο οποίο αναγράφεται:

«… σύμφωνα με τις προδιαγραφές ασφαλείας των εγκαταστάσεων του Μετρό για περιπτώσεις έκτακτης ανάγκης πρέπει να τηρείται ελεύθερη απόσταση τουλάχιστον 7,5 μέτρων μπροστά από την είσοδο-έξοδο των Σταθμών.

……………………

Θεωρούμε φυσικά αυτονόητο ότι μετά την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής του καταστήματος, ο χώρος θα επανέλθει στην προτέρα των εργασιών κατάσταση…».

Η επιβολή εκ μέρους της Αττικό Μετρό περιορισμών στη χρήση και στη διαμόρφωση του χώρου αυτού θεωρούμε ότι είναι καταχρηστική. Όμως, παράλληλα, η αναγκαιότητα του χώρου αυτού για την εύρυθμη λειτουργία του μετρό είναι προφανής και αναντίρρητη. Γι’ αυτό η Αττικό Μετρό όφειλε από τότε που οριστικοποίησε τα σχέδια και τον τρόπο λειτουργίας του σταθμού, οφείλει και σήμερα, να ζητήσει την απαλλοτρίωση για δημόσια ωφέλεια αυτού του πρόσθετου χώρου που έχει ανάγκη και είχε διαμορφώσει ως κοινόχρηστο χώρο πρασίνου ενιαία με την ήδη απαλλοτριωθείσα έκταση των 1.067,34 τ.μ.

Επομένως και αυτός ο χώρος, εκτός από απαλλοτριωτέος, είναι πολεοδομικά αρρύθμιστος ενιαία μαζί με τον ήδη απαλλοτριωθέντα χώρο.

  1. Η μικρή αδιέξοδος πάροδος της οδού Βουρνάζου, πλάτους 4 μ., η οποία καταλήγει στην εναπομένουσα ιδιοκτησία του Ιδρύματος, αποτελεί τη μοναδική πρόσβαση δυο κτίριων που είναι ανεξάρτητες ιδιοκτησίες, και επομένως δεν μπορεί να καταργηθεί. Αυτή η αδιέξοδος δεν είναι εγκεκριμένη οδός του Σχεδίου Πόλης, φέρεται να έχει εγκριθεί ως «οδός προϋφιστάμενη του 1923» με απόφαση νομάρχη η απόφαση όμως αυτή η απόφαση δεν φαίνεται να έχει δημοσιευθεί σε ΦΕΚ και δεν θεωρείται ισχύουσα.

Σε κάθε περίπτωση, η οδός οφείλει να εγκριθεί με πολεοδομική ρύθμιση ως οδός του Σχεδίου Πόλης. Όσον καιρό παραμένει χωρίς έγκριση, τα όμορα σε αυτή ακίνητα θεωρούνται και αυτά πολεοδομικά αρρύθμιστα.

  1. Η Δημοτική Παιδική Χαρά, στη γωνία της λεωφόρου Αλεξάνδρας και της οδού Αγίων Πάντων, δεν βρίσκεται σε χώρο που είναι χαρακτηρισμένος από το Σχέδιο Πόλης κοινόχρηστος χώρος αλλά θεωρείται οικοδομήσιμος χώρος του Ο.Τ. Η κατοχύρωση της ειδικής χρήσης αυτού του χώρου πρέπει να γίνει με πολεοδομική ρύθμιση.

Στο οικοδομικό τετράγωνο εντοπίζονται επίσης ορισμένα προβλήματα όπως:

Περιγραφή της πρότασης τροποποίησης του Σχεδίου Πόλης στο Ο.Τ. 12/69

και αιτιολόγηση της αναγκαιότητας και της σκοπιμότητας αυτής

Η πολεοδομική ρύθμιση του χώρου του σταθμού του μετρό «Αμπελόκηποι» και γενικότερα του Ο.Τ. 12/69 στο οποίο περιέχεται, γίνεται σε εφαρμογή των διατάξεων του ΝΔ 17-7-1923 «Περί σχεδίων πόλεων», δηλαδή με το θεσμικό πλαίσιο με το οποίο έχει ενταχθεί η περιοχή στο Σχέδιο Πόλης.

Οι ρυθμίσεις που προτείνουμε αναφέρονται στο ρυμοτομικό σχέδιο, στις χρήσεις γης και στον χαρακτήρα ορισμένων οδών.

  1. Λαμβάνοντας υπόψη το διαπιστωμένο από το εγκεκριμένο Γενικό Πολεοδομικό Σχέδιο έλλειμμα κοινόχρηστων χώρων πρασίνου στη κεντρική περιοχή των Αμπελοκήπων, προτείνουμε όλος ο χώρος, δηλαδή:

α) η απαλλοτριωμένη έκταση για δημόσια ωφέλεια των 1.067,34 τ.μ.,

β) το διαμορφωμένο ως κοινόχρηστος χώρος πρασίνου τμήμα της έκτασης που απέμεινε στο Ίδρυμα και

γ) το υπόλοιπο τμήμα ιδιοκτησίας του Ιδρύματος Νεολαίας και Δια Βίου Μάθησης (ΙΝΕΔΙΒΙΜ)

να χαρακτηριστεί κοινόχρηστος χώρος πρασίνου (βλέπε διάγραμμα πρότασης).

Αυτός ο χώρος πρασίνου θα διαμορφωθεί κατάλληλα ώστε να καλύπτονται οι ανάγκες του σταθμού του μετρό, να εξυπηρετούνται οι κινήσεις των εισερχομένων και εξερχόμενων επιβατών παράλληλα με την κάλυψη μέρους των αναγκών της περιοχής για κοινόχρηστο πράσινο.

Σημειώνουμε ότι ο αριθμός των επιβατών του μετρό που χρησιμοποιεί αυτόν τον σταθμό συνεχώς αυξάνει διότι: Η κεντρική περιοχή των Αμπελοκήπων φιλοξενεί πλέον τις περισσότερες κεντρικές λειτουργίες της Πρωτεύουσας όπως τα δικαστήρια τα νοσοκομεία, πολλά Υπουργεία και άλλες δημόσιες Υπηρεσίες.

Παράλληλα, στη γραμμή του μετρό που διέρχεται από τον σταθμό «Αμπελόκηποι» προστίθενται συνεχώς νέοι σταθμοί και αυξάνεται ο εξυπηρετούμενος ημερήσιος αριθμός επιβατών κατά πολλές χιλιάδες. Σημειώνουμε τέλος ότι, στα αρχικά σχέδια του σταθμού προβλεπόταν η κατασκευή και τρίτης εισόδου-εξόδου, στην απέναντι γωνία της λεωφόρου Αλεξάνδρας και της οδού Δημ. Σούτσου. Η έξοδος αυτή δεν κατασκευάστηκε. Επομένως, η χρήση της σημερινής εισόδου-εξόδου γίνεται από πολύ περισσότερους επιβάτες από ότι αρχικά είχε υπολογιστεί.

Όλα τα παραπάνω συνηγορούν υπέρ της πρότασης να διατηρηθεί όλος ο χώρος ως κοινόχρηστος χώρος πρασίνου κατάλληλα διαμορφωμένος για εξυπηρετεί και τις ανάγκες του μετρό.

Για την θεσμοθέτηση των παραπάνω καταργείται η οικοδομική γραμμή του Σχεδίου Πόλης σε όλο το μήκος αυτού του χώρου, τόσο προς τη λεωφόρο Αλεξάνδρας όσο και προς την οδό Βουρνάζου.

  1. Η υπάρχουσα μη εγκεκριμένη πάροδος Βουρνάζου (Φωτ.3) εντάσσεται στο σχέδιο πόλης ως εγκεκριμένη οδός και χαρακτηρίζεται πεζόδρομος. Επειδή καταλήγει στον χώρο που μετατρέπεται με την παρούσα τροποποίηση σε κοινόχρηστο χώρο πρασίνου η οδός αυτή παύει να είναι αδιέξοδος και συνεχίζεται, αποκλειστικά ως πεζόδρομος που αποτελεί εσωτερική διαρρύθμιση του κοινόχρηστου χώρου πρασίνου. Στον πεζόδρομο επιτρέπεται να διέρχονται μόνον τα αυτοκίνητα των μονίμων κατοίκων σε αυτόν για να σταθμεύσουν σε εγκεκριμένες θέσεις στάθμευσης εντός των ιδιοκτησιών. Στη συνέχεια του πεζοδρόμου στον κοινόχρηστο χώρο πρασίνου θα διέρχονται αυτοκίνητα μόνο σε περίπτωση έκτακτης ανάγκης. Με αυτόν τον τρόπο η σημερινή αδιέξοδος πάροδος μετατρέπεται σε πεζόδρομο που εξυπηρετεί την πρόσβαση στον σταθμό του μετρό, και γενικότερα την κίνηση των πεζών στην περιοχή. Για τη διευκόλυνση της κίνησης των πεζών, κατασκευάζεται διάβαση πεζών επί της Βουρνάζου σε συνέχεια του πεζοδρόμου.

  2. Για την καλύτερη κίνηση των πεζών προς και από τον σταθμό προτείνουμε επίσης τη δημιουργία ενός νέου πεζοδρόμου πλάτους 3μ., ο οποίος θα συνδέει τον κοινόχρηστο χώρο πρασίνου με την οδό Άλδου Μανουτίου και θα διέρχεται μέσα από τον ακάλυπτο χώρο των πολυκατοικιών (Φωτ.4). Ο πεζόδρομος αυτός θα είναι αποκλειστικά και μόνο πεζόδρομος και θα είναι πολύ σημαντικός ιδιαίτερα για τη σύνδεση του σταθμού με τον χώρο ανάπλασης των Κουντουριώτικων.,

  3. Η οδός Άλδου Μανουτίου (Φωτ.5 ) χαρακτηρίζεται ήπιας κυκλοφορίας, όπως εκ των πραγμάτων είναι σήμερα, ώστε να διευκολύνεται η κίνηση των πεζών προς την περιοχή ανάπλασης των Κουντουριώτικών.

  4. Η πρασιά επί της οδού Βουρνάζου από τον χώρο πρασίνου μέχρι την πάροδο Βουρνάζου (Φωτ.6) περιορίζεται κατά 1 μ. προκειμένου να διευκολυνθεί η κίνηση των πεζών.

  5. Ο χώρος της δημοτικής Παιδικής Χαράς (Φωτ.7) από οικοδομήσιμος χαρακτηρίζεται κοινόχρηστος χώρος και καταργείται η οικοδομική γραμμή του Σχεδίου Πόλης κατά μήκος της λεωφόρου Αλεξάνδρας και κατά μήκος της οδού Αγίων Πάντων.

Προτάσεις διαμόρφωσης του κοινόχρηστου χώρου πρασίνου και όμορων δημόσιων χώρων

  1. Κατά μήκος ολόκληρου του νότιου ορίου του κοινόχρηστου χώρου προτείνουμε να δημιουργηθεί ζώνη υψηλού πρασίνου επαρκούς πλάτους με φυτεύσεις αειθαλών δένδρων. Η ζώνη αυτή θα περιορίσει την ηχορύπανση προς τις πολυκατοικίες που προέρχεται από την έντονη κυκλοφορία αυτοκινήτων στη λεωφόρο Αλεξάνδρας και παράλληλα θα λειτουργήσει ως νησίδα μικροκλίματος που θα αμβλύνει σε τοπικό επίπεδο τις αρνητικές επιπτώσεις της υπερβολικής δόμησης, της συσσώρευσης θερμότητας στις κατασκευές κατά τους θερμούς μήνες και της έλλειψης υψηλού πρασίνου στην περιοχή.

  2. Γα τους ίδιους λόγους, αλλά και ως μια σημαντική αισθητική παρέμβαση, προτείνουμε να δημιουργηθεί υποδειγματική δενδροστοιχία με ψηλά δένδρα σε όλο το μήκος του Ο.Τ. επί του πεζοδρομίου της λεωφόρου Αλεξάνδρας (Φωτ.8).

  3. Σε συνδυασμό με το υψηλό πράσινο προτείνουμε να διαμορφωθεί μικρός ασφαλής χώρος με κατάλληλο εξοπλισμό για νήπια που συνοδεύονται.

  4. Η χρήση του χώρου ως χώρου αναμονής για μετεπιβίβαση από το μετρό στα λεωφορεία και ως χώρου συνάντησης επιβάλει τη ύπαρξη επαρκών καθιστικών για ολιγόλεπτη χρήση.

  5. Η κατασκευή δημόσιας τουαλέτας είναι επίσης απαραίτητη.

  6. Δεν είναι σκόπιμο να εγκατασταθούν στον χώρο καντίνες για πώληση καφέ αναψυκτικών κλπ. Σε ελάχιστη απόσταση υπάρχουν αρκετά καταστήματα όπου μπορεί να εφοδιαστεί ο κάθε ενδιαφερόμενος με τέτοια είδη.

  7. Λόγω της υψομετρικής διαφοράς, περίπου 2 μέτρων, που υπάρχει σήμερα μεταξύ της παρόδου-πεζοδρόμου Βουρνάζου και του χώρου πρασίνου (Φωτ.9) είναι απαραίτητο να γίνει κατάλληλη διαμόρφωση του εδάφους ώστε η κίνηση από τον πεζόδρομο προς τον χώρο πρασίνου να γίνεται ομαλά και με μικρή κλίση για να μπορούν να έχουν πρόσβαση άτομα με κινητικά προβλήματα που χρησιμοποιούν αμαξίδια. Σημειώνουμε ότι η υπάρχουσα επιφάνεια του εδάφους δεν αντιστοιχεί στο φυσικό έδαφος αλλά είναι αποτέλεσμα διαμόρφωσης σε ψηλότερο σημείο. Το ίδιο ισχύει και για τον προτεινόμενο πεζόδρομο προς την οδό Άλδου Μανουτίου.

  8. Ο προτεινόμενος τοπικός περιορισμός της πρασιάς στην οδό Βουρνάζου κατά ένα μέτρο (πρόταση 5 προηγουμένης ενότητας), σε συνδυασμό με μέτρα αυστηρής απαγόρευσης στάθμευσης στη συμβολή των οδών Δημ. Σούτσου και Βουρνάζου, δίνει τη δυνατότητα διεύρυνσης του πλάτους τα νησίδας μεταξύ των δυο οδών. Αυτή η διεύρυνση είναι εντελώς απαραίτητη τουλάχιστον στο σημείο της σηματοδοτούμενης διάβασης πεζών στην συμβολή αυτών των οδών με τη λεωφόρο Αλεξάνδρας (Φωτ.10) και προτείνουμε να έχει ελάχιστο πλάτος 2,5 μέτρα.

  9. Σε κατάλληλα σημεία κατασκευάζονται υπόγειες εγκαταστάσεις συλλογής απορριμμάτων και ανακυκλούμενων υλικών ώστε να καταργηθούν οι υπάρχοντες κάδοι (Φωτ.11)

Προτάσεις για τις απαλλοτριώσεις των απαραίτητων χώρων

Για την υλοποίηση της προτεινόμενης τροποποίησης του Σχεδίου Πόλης χρειάζονται να γίνουν απαλλοτριώσεις. Αυτές αφορούν:

  1. Ολόκληρο το εναπομείναν ακίνητο του ΙΝΕΔΙΒΙΜ εμβαδού 827,87 τ.μ.

Αυτή η απαλλοτρίωση αφορά σε μεγάλο ποσοστό την εύρυθμη λειτουργία του μετρό. Γι’ αυτό, η αποζημίωση για την απαλλοτρίωση πρέπει, κατά τη γνώμη μας, να μοιραστεί εξ ίσου μεταξύ του Δήμου Αθηναίων και της Αττικό Μετρό.

Επίσης, θα μπορούσε ο δήμος να προτείνει ανταλλαγή για το μέρος που τον βαρύνει. Ένα δημοτικό ακίνητο στην περιοχή για μια τέτοια ανταλλαγή θα μπορούσε να είναι το ακίνητο επί της οδού Αρματωλών και Κλεφτών μεταξύ της οδού Παναθηναϊκού και της οδού Κόνιαρη.

  1. Λωρίδα από τον ακάλυπτο χώρο εμβαδού περίπου 150 τ.μ. μεταξύ των δυο πολυκατοικιών επί της Άλδου Μανουτίου

Για τα δημιουργία αυτού του πεζοδρόμου χωρίς απαλλοτρίωση θα μπορούσε να επιδιωχθεί να αξιοποιηθεί διάταξη του Οικοδομικού Κανονισμού που δίνει τη δυνατότητα απόδοσης σε κοινή χρήση τμημάτων ιδιωτικών ιδιοκτησιών με αντάλλαγμα την αύξηση του συντελεστή δόμησης της ιδιοκτησίας.

Επίσης, θα μπορούσε να γίνει ανταλλαγή με ισοδύναμο τμήμα του κοινόχρηστου χώρου κατά μήκος του κοινού ορίου.

  1. Περίπου 20 τ.μ. από την πρασιά στην οδό Βουρνάζου.

Πρόταση για το ΙΝΕΔΙΒΙΜ

Προτείνουμε το ΙΝΕΔΙΒΙΜ να διαθέσει το ποσόν της απαλλοτρίωσης για τη δημιουργία στο ακίνητο που έχει στην οδό Τσόχα ξενώνα για φοιτητές και φοιτήτριες με προβλήματα κινητικότητας και με προβλήματα όρασης.

Στον ξενώνα, θα μπορούν να φιλοξενηθούν φοιτητές και φοιτήτριες που έρχονται στην Ελλάδα στο πλαίσιο ευρωπαϊκών ή άλλων προγραμμάτων ανταλλαγών κλπ.

Πρόταση ανάδειξης της ιστορίας του χώρου

Αυτός ο ελεύθερος κοινόχρηστος χώρος, ΤΟ ΠΑΡΚΟ ΤΟΥ ΜΕΤΡΟ «ΑΜΠΕΛΟΚΗΠΟΙ», που ζητούμε να κατοχυρωθεί επίσημα είναι μέρος του ευρύτερου χώρου που φιλοξένησε την αυτοσχέδια παραγκούπολη του «Κάδμου» που δημιουργήθηκε από μικρασιάτες πρόσφυγες και όπου έζησαν και πρόκοψαν δυο γενιές. Πολλοί από αυτούς ή οι απόγονοί τους ζουν ακόμη στους Αμπελοκήπους ανάμεσά μας ή σε άλλα μέρη.

Για να μη ξεχνάμε προτείνουμε να στηθεί σε κατάλληλο σημείο αυτού του χώρου, δίπλα σε ένα πλάτανο, αναμνηστική στήλη για τον οικισμό μικρασιατών προσφύγων Κάδμος και να κατασκευαστεί δίπλα μια κρήνη για να πίνει νερό όλος ο κόσμος.

Ο Σύλλογός μας αναλαμβάνει να φτιάξει την αναμνηστική στήλη.

Ο ΣΥΝΤΑΞΑΣ

Φαίδων Παπαθεοδώρου

Πολεοδόμος Université Paris VIII Vincennes, Πολιτικός Μηχανικός Ε.Μ.Π.

Πρόεδρος Δ.Σ. Πολιτιστικού Περιβαλλοντικού Συλλόγου Κέντρου Αμπελοκήπων